Spilder du penge på din annoncering?

DATO

18. februar 2022

LÆSETID

9 min

SKREVET AF

Majse Skole

DATO

18. februar 2022

LÆSETID

9min

SKREVET AF

Majse Skole

Spilder jeg mine penge på annoncering? Det er et reelt spørgsmål at stille dig selv, hvis du sidder som webshopejer. Jeg kan forsikre dig om, at du ikke er den eneste. Derfor vil jeg gerne lige give et par fif til, hvordan du kan tage temperaturen på din nuværende annoncering – måske kører den præcis som den skal, ellers gør den ikke. Hvis det er tilfældet, så læs med længere nede, hvor jeg også giver dig tre hurtige tips til, hvordan du kan øge din annonceringsværdi. 

MEN inden vi når så langt, lovede jeg at hjælpe dig med at undersøge, hvorvidt du spilder dine penge eller ej. Spild kan være meget forskelligt alt efter, hvem du spørger. Så for lige at få det på det rene, antager jeg: Spild betyder, at annonceringen hverken tjener dine annonceringskroner hjem eller genererer overskud.

Og så har vi det på plads! Hæng på, og udregn selv, hvorvidt du spilder penge, gennem vigtige beløb og ROAS.

Lige et par hurtige tal

Der er lige et par tal du skal finde for at vi kan komme rigtigt i gang. Hvis du kender din økonomi godt, ligger de forrest på tungen – Hvis ikke, må du lige ind og kigge lidt i regnskabet. Du skal bruge tal på:

  • Dækningsgrad: Den procentvise del af det du tjener, når du sælger et produkt.
  • Spend: Dit forbrug på markedsføringen.
  • Fee: Det beløb du betaler dit bureau, for at håndtere din annoncering. Dette punkt er selvfølgelig kun relevant, såfremt du har til bureau tilknyttet din virksomhed. 

Eksempel:

  • Dækningsgrad: 0,40%
  • Spend: 3.200 kr
  • Fee: 3.200 kr.

Når du har fundet de tre tal, er du klar til at gå videre – og her skal vi lave 3 udregninger. Vi er både interesseret i at finde frem til, hvad annonceringen skal skaffe for at gå i nul, men samtidig også, hvornår vi begynder at tjene penge. Opfyldes disse to krav, vil du i min optik ikke spilde dine penge på annoncering.

Udregn hurtigt, om du spilder dine penge

Samlede udgifter

I den første udregning finder du frem til dine samlede udgifter i forbindelse med din annoncering. Det er altså de penge du helt basalt smider i din annoncering.

  • Samlede udgifter = Spend + Fee

Eksempel:

  • Samlede udgifter = 3.200 + 3.200

De samlede udgifter bliver altså 6.400 kr.

Når du har fundet frem til dine samlede udgifter, er du klar til næste step.

Et vigtigt beløb

Det er vigtigt at vide, hvad dine annoncer skal genere, for at din annoncering tjener sig selv hjem og dermed går i nul. Så for at gå i nul skal markedsføringen skabe et beløb. 

  • Beløb = samlede udgifter / dækningsgraden

Eksempel:

  • Beløb = 6.400 / 0,40 

Annonceringen her skal altså generere 16.000 kr. for at tjene sig selv hjem. 

Nu kender du altså beløbet i kroner og ører for, hvornår din annoncering har tjent sig selv ind igen. Dog er der et andet tal, som jeg vil anbefale dig at holde øje med i stedet. Når jeg optimerer på mine kunders kampagner, er det altid dette bestemte tal, jeg har for øje. Det tal er nemlig meget lettere at afkode, og skaber et bedre overblik på tværs af kampagner. Det gør det dermed også lettere for dig at se præcis, hvornår du begynder at tjene penge.

Find din ROAS

Og det er netop formålet med den tredje udregning. Hertil skal vi kigge på et tal som hedder ROAS (Return on ad spend), og fortæller helt enkelt, hvor meget du får igen, når du bruger en krone. For at tjene penge skal ROAS ligge på et bestemt tal eller derover. Du finder ROAS sådan:

  • ROAS = Beløb / spend.

Eksempel:

  • ROAS = 16.000 / 3200

Denne ROAS bliver 5. Det betyder, at når ROAS ligger på 5 får annoncøren 5 kroner igen, når der bruges 1 – og annonceringen går i nul. Ligger ROAS derimod på 3, spilder annoncøren penge, mens en ROAS på er 8 tjener penge. På den måde kan du gennem ROAS hurtigt og let aflæse, om du taber eller tjener penge på din annoncering. Hvis du annoncerer og har adgang til oversigten over dine annoncer, vil du også her kunne finde ROAS.

Alle disse tal fortæller jo egentlig blot, hvordan det går for din annoncering. Hvis det går godt, så fortsæt med det du gør, men hvis ROAS ikke lever op til det den skal, skal du i stedet ind og optimere. Scroll videre for at fået par hurtige tips til, hvad du så kan tage fat på.

Hvordan kan jeg øge min ROAS?

Her inden jeg slutter af, vil jeg gerne give dig et par tips til, hvad du kan gøre for at øge værdien af din annoncering og dermed ROAS – for der er nemlig en del du selv kan gøre. 

  • Arbejd med din målgruppe, og lær dem at kende. Hvem er de, hvad reagerer de på, hvordan kan du bedst kommunikere til dem?
  • Tal til målgruppen, får de er klar. Er de stadig ved at undersøge markedet, så introducer dig selv. Er de derimod klar til at købe, skal du også være klar med den rette annoncering det rette sted.
  • Skab tillid, dernæst salg. Sørg for at kunden føler dig tryg nok til at handle på dit website. Vis, at du er e-mærket, fremhæv anmeldelser fra eksempelvis Trustpilot, brug USP’er som ‘god kundeservice’, ‘60 dages returret’ osv – men kun hvis du vel og mærke kan leve op til det.

Ønsker du flere konkrete værktøjer til din annoncering, så hent “Webshopejerens guide til vækst” (Link til download af guiden). Forberede din webshop på øget konkurrence med tips og cases fra vores arbejde med mere end 180 webshops.

God fornøjelse, og lad os endelig få arbejdet på at skyde din ROAS helt til tops, så du ikke spilder penge på din annoncering! Kontakt mig endelig, hvis jeg skal hjælpe dig i gang.

 

/Majse