[Guide] Sådan laver du title tag og meta beskrivelser - og hvorfor det er vigtigt.

DATO

25. februar 2022

LÆSETID

3 min

SKREVET AF

Majse Skole

DATO

25. februar 2022

LÆSETID

9min

SKREVET AF

Majse Skole

Inden vi går i gang, så gør mig en tjeneste. Åbn et nyt vindue i din browser og søg: “site:*indsætdinurl*.

De resultater du nu får frem, virker måske bekendt. Det er alle søgeresultater, der relaterer sig til din webshop. Den øverste blå linje er det, som kaldes for title tag. Teksten under kaldes for meta beskrivelse. Hvis du ikke har arbejdet med SEO optimering før, antager jeg, at dine resultater ikke er hverken iøjnefaldende eller særligt inspirerende.

Tag nu et kig på nedenstående jeg har fundet. Her er brugt blikfang i title tag og checkmarks (som ligeledes skaber blikfang) i meta beskrivelsen.

Jeg håber, at det har fået dig overbevist om:

  • at det faktisk er muligt at skille sig ud i søgeresultaterne
  • At det er helt vildt vigtigt

og er dit næste mål netop at gøre det. Så kan du bare læse videre.

 

Sigt efter den højeste score, når du laver titel tag og meta beskrivelse

Jeg vil gerne have, at du lykkes med denne optimering. Derfor vil jeg lige dele et værktøj med dig. Med CTR Tool (Link: https://www.storybase.com/ctr-tool/?country=denmark) kan du bygge både title tag og meta beskrivelse op fra bunden, og følge med i, hvilken score den får. Derudover bliver du guidet til, hvordan du kan optimere den endnu mere. 

 

Du kan i første omgang kigge på denne huskeseddel for at se, om du har husket dit blikfang:

  • Brug checkmarks eller en anden generisk emoji
  • Søgeordet skal stå som det første ord i dit title tag.
  • Brug gerne et tegn eller andet i title tag til at skille dig ud
  • Nævn dine USP’er i meta beskrivelsen

 

Og så det helt praktiske …

I alle webshopsystemer findes et sted til SEO-optimering. Det er oftest her du finder de bokse, du skal placere den tekst du har optimeret fra CTR Tool. Med en hurtig søgning på nettet, kan du let finde frem til stedet for din webshop.

 

Når det er fundet er det blot at kopiere teksten fra CTR Tool og over i din back-end og voilá – så har du skarpe, iøjnefaldende og inspirerende title tags og meta beskrivelser.

 

God fornøjelse med at skille dig ud fra mængden!